Interview met Hildebrand van Kuijeren van Treinrondreis.nl: treinreizen door Europa

Wij vergelijken o.a.
sunweb logo bebsy logo tui logo stedentrips.nl logo transavia logo

Op citytripjes.nl laat ik graag de reis-ondernemers áchter de diverse reisorganisaties aan het woord. Als tweede in deze serie van interviews is het de beurt aan Hildebrand van Kuijeren, eigenaar van Treinrondreis.nl.

Bedankt Hildebrand dat je de moeite wilt nemen enkele vragen te beantwoorden voor Citytripjes.nl. Zou je in een paar zinnen kunnen beschrijven wat voor een soort reizen jouw reisorganisatie aanbiedt en wat je doelgroep is?

x

We richten ons op iedereen die ontzorgd treinreizen wil maken, maar in de praktijk zijn senioren de belangrijkste doelgroep (50+), en met een inkomen boven modaal. We hebben daarnaast een groep die boeken uit duurzaamheidsperspectief en een groep die boeken gewoon omdat ze een keer een mooie treinreis willen maken.

Hildebrand van Kuijeren van Treinrondreis.nl
Hildebrand van Kuijeren van Treinrondreis.nl © Stefan Verkerk

Hoe ben je op het idee gekomen te starten met Treinrondreis.nl?

Ik ben zelf een groot liefhebber van reizen per trein. In 2005 ben ik Treinreiziger.nl begonnen, een platform met nieuws en praktische tips over treinreizen. Bij Treinreiziger.nl had ik gezien dat de interesse om duurzamer te reizen groot is, maar dat veel mensen niet precies weten hoe ze dat aan moeten pakken. Toen ik begin 2020 toe was aan iets nieuws, ben ik met een vriend gaan brainstormen en werd het idee voor Treinrondreis geboren. Door corona werd het uiteindelijk een jaar later pas gelanceerd. 

Wat zijn de voordelen van het reizen per trein ten opzichte van bijvoorbeeld de auto of het vliegtuig?

De trein brengt je naar hartje stad. Je hoeft niet uren te wachten om in te checken, maar je kunt direct gaan reizen. Geen gedoe met bagageregels. Je kunt lekker naar buiten kijken, genieten van het uitzicht, en ook de beenruimte is algemeen beter. Kinderen richting Duitsland reizen tot en met 14 jaar in de regel gratis onder begeleiding van een volwassene. En de trein is ook nog eens duurzamer. 

Team van treinrondreis.nl
Team van Treinrondreis.nl © Stefan Verkerk

Zijn er hardnekkige misverstanden met betrekking tot trein(rond)reizen? Zelf ben ik bijvoorbeeld bang de aansluiting te missen bij een overstap, bijvoorbeeld door vertraging. Wat gebeurt er dan?

Algemeen zijn er veel misverstanden over de prijzen. Richting Frankrijk en Verenigd Koninkrijk is de trein vaak duurder (niet altijd), maar richting Duitsland is de trein vaak goedkoper dan mensen denken. Bovendien worden vaak appels met peren vergeleken. Bij het vliegticket wordt gekeken naar de ticketprijs, maar niet naar de bijkomende kosten (parkeerkosten, bagagekosten, stoelkeuze, transfer keuze). De kale ticketprijs van bijvoorbeeld Ryan Air wordt dan vergeleken met een treinticket, die evenveel kost vanuit je woonplaats.

Als het om vertraging gaat: met name in Duitsland is de betrouwbaarheid echt ondermaats. Er wordt wel herstel beloofd, maar dat is geen proces van vandaag op morgen. We lossen dit om enerzijds rekening te houden hoe we de reizen boeken. Dus geen korte overstappen waar dat volgens ons te riskant is. Soms maken we ook gewoon al een reservering in een volgende trein, zodat als je de aansluiting mist ook gewoon een alternatief hebt met een gereserveerde zitplaats. Je treinticket blijft hoe dan ook geldig, vervoerders moeten zorgen dat jij je eindbestemming haalt. Wij hebben daarnaast nog een noodlijn, als reizigers ondersteuning nodig hebben, kunnen ze ons bellen en bekijken wij of we nieuwe treinen kunnen reserveren of anderzijds van advies kunnen voorzien.

Hildebrand met maaltijd in trein
onderschrift

Hoe lang bestaat je bedrijf nu?

We bieden met Treinrondreis pakketreizen aan sinds 2021, maar met andere activiteiten bestaan we sinds 2005. Waar ik persoonlijk trots op ben, is toen wij ons 10-jarig bestaan met Treinreiziger.nl vierde, dat zelfs het nieuws haalde op NOS.nl.

Eerlijk is eerlijk, het draaide vooral om een wedstrijd die we in het kader van ons jubileum organiseerde: we gingen op zoek naar de meest fanatieke treinreiziger. Wie kan in Nederland binnen 24 uur zoveel 

-hier mist iets

De naam Treinrondreis.nl, hoe ben je daar op gekomen?

We hadden al treinreiziger.nl, treinwebshop.nl (nu niet meer), en in die reeks past ook treinrondreis.nl goed. Een naam direct duidelijk maakt wat we doen.

Eigenaar Treinrondreis.nl met Britse vlag
onderschrift

Op welke manier onderscheidt Treinrondreis.nl zich van andere reisorganisaties voor jouw doelgroep?

Ik denk dat we een goede prijs- kwaliteitverhouding hebben. We bieden geen budgetreizen aan. Maar we staan wel voor kwaliteit. We selecteren in algemeen bijvoorbeeld alleen hotels die met een 8 of hoger gewaardeerd worden, en ook natuurlijk op goede locaties: dicht bij het station, of dicht bij het centrum.

We zijn trots op onze klantwaardering. We scoren op Google bijvoorbeeld 4,9 en bij Trustpilot 44m 4,8 (uit 5). Het is zelfs een beetje eng hoog. Want het lijkt bijna alsof we perfect zijn, maar waar mensen werken worden fouten gemaakt. Maar zelden wordt het ons zwaar aangerekend.

Je biedt zowel treinrondreizen als stedentrips aan. Welke steden zie je de laatste jaren populairder worden? En welke steden in jullie aanbod verdienen het om veel meer bezoekers te krijgen dan nu het geval is?

In algemeen doen bij ons rondreizen beter dan stedentrips, omdat we dan makkelijker waarde kunnen toevoegen. Bij ons is Wenen populair, maar dat komt denk ik dat mensen een nachttrein zelf lastiger te vinden om te boeken. Parijs deed het eerst ook goed, maar nu niet meer, maar dat komt ook doordat we eerst toegang hadden tot speciale tarieven voor touroperators. Die zijn nu dusdanig slecht beschikbaar dat we een minder aantrekkelijke deal hebben.

Hildebrand met gezin in Parijs
Hildebrand met het gezin in een bekend pretpark nabij Parijs © Stefan Verkerk

Welke rondreizen zijn het meeste in trek bij treinreizigers?

Treinreizen naar Zwitserland, met panoramatreinen zijn het meest in trek. Hier gaat het niet om met de trein van A naar B te reizen, maar is de treinreis het doel op zich. Als het om mooie treinreizen gaat, doet Schotland en Noorwegen het ook goed.

Mensen die vanwege duurzaamheid de trein pakken, kiezen vaak voor andere reizen, zoals onze treinreis Wenen, Boedapest, Praag is ook populair. Sinds dit jaar bieden we ook een rondreis door de Baltische Staten aan, die doet het ook best goed.

treinstation Hildebrand
onderschrift

Als je geïnteresseerde reizigers slechts 1 van je reizen zou kunnen aanbevelen, welke zou dat dan zijn en waarom specifiek die reis?

Dan zou ik denk ik kiezen voor onze rondreis Alpine Italiane. Bij deze treinreis reis je over de Bernina spoorlijn, in mijn optiek de mooiste spoorlijn die er is. Daarnaast bezoek je het Comomeer en de Dolomieten. Ook mooie gebieden om van de natuur te kunnen genieten.

Je biedt ook de Interrail Pas aan. Dit leek mij altijd vrij ingewikkeld omdat je aan allerlei voorwaarden bent gebonden, of valt dit mee?

Naar Frankrijk en Verenigd Koninkrijk zou ik het minder snel aanbevelen, omdat daar slechts een beperkt aantal plekken is voor reizigers met Interrailers, en het moeilijk kan zijn om een plekje te reserveren.

Zelf ben ik dol op Interrail, er zitten wel wat regels aan, en bijkomende kosten (reserveringen), maar ik vind het goed te doen. Ik zou zeggen, met het vliegtuig is het niet anders. Maar Interrail geeft juist ook veel vrijheid, en dat je tegen een fixed prijs kan reizen.

Waar wil je met je bedrijf staan over grofweg 5 jaar? Zijn er bijvoorbeeld nog bestemmingen die je toe wilt voegen of andere ambities?

Ik hoop je over vijf jaar je eigen droomreis live kan samenstellen, zonder eerst een offerte te moeten aanvragen. Daarnaast zou ik een Engelstalig platform willen starten met ook rondreizen. Bestemmingen breiden we nu langzaam uit, ik verwacht dat binnen 2 a 3 jaar we praktisch heel Europa aanbieden. Bestemmingen die nu nog ontbreken zijn bijvoorbeeld Roemenië en Slovenië, Portugal doen we nu ook niet echt (los van enkele maatwerk offertes)

Hildebrand  in Deuropening Trein op een Station
onderschrift

Ben je zelf eigenlijk een fanatieke (trein)reiziger? En zo ja wat is je mooiste reis-ervaring?

Zeer zeker. Op 16 jarige leeftijd (in 1999) legde ik in recordtijd de 12 provinciehoofdsteden en Amsterdam per trein af. Dat was toen een Nederlands record. Later (2007) deed ik een poging om 25.000 kilometer per week per trein af te leggen. We kamen er net iets onder, maar zou wel een record zijn, zij het niet dat ik het bewijsmateriaal kwijtraakte. In 2016 trouwde ik op Rotterdam Centraal.

Ik heb veel mooie ervaringen gehad. Van een trein die vertrok en mij zag aan komen fietsen, en toen toch nog stopte – half buiten het perron – zodat ik mee kon, tot een huurfiets die gejat bleek te zijn op het station van het Zwitserse Disentis. Niets bleek minder waar, want de huurfiets was gewoon meegenomen door een overijverige conducteur, die dacht dat iemand de huurfiets had achtergelaten.

Maar misschien toch wel het meest bijzonder was toen ik een jaar of twintig was en met twee vrienden voor het eerst op Interrail was. Ik kwam gesprek met een oud omaatje in de trein naar Basel. We vertelden dat we naar een camping gingen in dezelfde stad. Toen bood ze ons gratis een overnachting aan in haar appartement met zwembad, en stond het avondeten op tafel als we er een dag op uit waren getrokken. We zijn er toen denk ik een dag of drie geweest. Later heb ik nog enige tijd contact met haar onderhouden, en bleek ze ook nog een vakantiehuisje in Walis te hebben. Daar zijn vrienden van mij toen op huwelijksreis naartoe gegaan (natuurlijk per trein), en ook dat werd gratis ter beschikking gesteld. Ongelooflijk. 

Hoe zie je de toekomst van treinreizen en dan met name treinrondreizen? Denk je dat er veel zal veranderen in de (nabije) toekomst?

Eerlijk gezegd niet zo heel veel, er zijn wel mooie plannen, maar het duurt altijd langer dan verwacht, en de helft van de ambities wordt later geschrapt. Spoorwegmaatschappijen vervoeren de meeste reizigers binnen hun eigen land. Internationale treinreizen zijn daardoor soms een bijna een beetje bijzaak. Dat is jammer. Er is veel potentie, die wordt nog onvoldoende benut, maar ik zie dat niet binnen een paar jaar veranderen.

Heb je een suggestie voor welke reis-ondernemer ik een volgende keer kan vragen voor deze rubriek?

Misschien te specialistisch en te klein, maar Jaap van Sliedregt van Retraite Actief Reizen draag ik een warm hart toe. En anders zou ik Tiara Tours zeggen, die doen veel met treinreizen in Azië.

Nieuwsgierig geworden naar de treinreizen van Treinrondreis.nl? Bezoek dan hun website voor inspiratie en de mogelijkheden, zoals de panorama-treinreizen in Zwitserland, treinrondreizen in Schotland en Noorwegen, maar ook steden-bestemmingen als Praag, Wenen, Berlijn en Verona. Ook leuk: een combinatie-stedentrip, met Lyon, Montpellier en Barcelona.

Citytrip deals

 
Bebsy Reizen

Reisinspiratie & Tips

Treinrondreis.nl-Hildebrand van Kuijeren

Interview met Hildebrand van Kuijeren van Treinrondreis.nl: treinreizen door Europa

Op citytripjes.nl laat ik graag de reis-ondernemers áchter de diverse reisorganisaties aan het woord. Als tweede in deze serie van interviews is het de beurt ...

Interview met Roeland Wassink van AsiaDirect: rondreizen op maat door Azië

Op citytripjes.nl laat ik graag de reis-ondernemers áchter de diverse reisorganisaties aan het woord. Als eerste in deze serie van interviews is het de beurt ...